Grenzen umgeben uns immer und überall. Sie können gezogen oder überschritten werden. So wie wir sie definieren, definieren sie uns. Die Ausstellung zeigte Werke, die sich diesem Thema entweder als Medium nähern – indem sie Grenzen durchbrechen oder innerhalb strenger Regeln spielen – oder thematisch, mit natürlichen, politischen und sozialen Grenzen als Teil des spielerischen Narrativs. Wir tauchen ein in unbekannte Bereiche des Glaubens, des Lebens und des Todes! Entdecken und erforschen wir Grenzen! Und da diese auch unsere eigene Sichtweise – im visuellen und geistigen Sinne – in Frage stellen, bleibt die Frage offen: Wo endet ein Spiel, wo beginnt die reale Welt?
Neben der Auswahl der Kernausstellung konnen auch die Nominierten der Creative Gaming Awards und die Spiele aus der (abgesagten) physischen Ausstellung "Unberührbar" erlebt werden. Hier wären Spiele gezeigt worden, die man spielen kann, ohne sie zu berühren.
Jedes Spiel konnte den Publikumspreis gewinnen, über welchen alle Besucher*innen abstimmen konnten! Gespielt werden konnten sie im virtuellen Festivalort innerhalb des A MAZE./ SPACE. Wollt ihr einfach nur mal reinschauen? Schaltet auf der Startseite Channel 5 ein oder scrollt hier nach unten, um alle Spiele anzusehen oder ihre Demos zu probieren.
Explorations into the unknown are mostly expeditions beyond our natural borders. The depths of sea and space, with earth in between tell tales since generations.
The selected works show this sense of exploration in their environment, but also in their human emotion.
National Insecurities
GBR, 2017
Team 4 Futuregames
SWE, 2020
Tyler Cowan & Roger Bilodeau
2019
Borders don’t always have to be something to overcome, they can be used to find new ways and means to traverse the world: Shortcuts between two- and three-dimensional space, weaving nets not to hinder, but to climb or using recursive systems of boxes within boxes within boxes within boxes within boxes within boxes withing boxes...
Patrick Traynor
USA, tba
Diet Zribi LTD
ISR, tba
Sbug Games
AUS, 2021
Hey, psst!
These works will probably trick you.
They ask to think outside the box of your mind and their screen and play with expectations as well as the understanding of games and goals.
Jesse Venbrux
NLD, 2008
Draw Me A Pixel
FRA, 2015
Daniel Linssen
AUS, 2016
Some things are hard.
Either emotionally or physically. These works challenge your tolerance level and make you want to thrash your keyboard or help you to handle future situations better.
common opera
USA, 2020
Kayin
USA, 2008
Studio Fizbin/Thunderful Publishing
GER/SWE, tba
Thousands of years and we still haven’t figured out how we work ourselves, how we do with others. There is more then left and right, male and female, hetero and homo - The space in between (and outside of it) is colorful, wild, full of love and most importantly: It is not a border, but a gradient which invites for exploration and acceptance.
Our views are often limited to perception, knowledge and our experiences. They shape how we approach the world and form thoughts about it and other beings. The selected works behind you make us see through social media filters and literal frames or try to broaden senses by putting humans in contrast to the size of the world and its problems.
Serenity Forge
USA, 2021
Jan Orlowski
POL, 2019
Alfina Gamers
RUS, 2020
Max Myers
AUS, 2020
Probably the first thought which comes to mind while thinking about the topic - We structure our place in the world by drawing political borders. What happens on those borders though, besides the guard posts? These works explore the stories, experiences and the drama happening in past, present and future borders.
Dr. Jens M. Stober
GER, 2010
Far Few Giants
GBR, 2020
Far Few Giants
GBR, 2020
The final border is always in ourselves. Where does our knowledge, our morals and our imagination end? How far can we go? Is there something beyond our perception?
Mr. Pink
RUS, 2020
Ian MacLarty & Gemma Mahadeo
AUS, 2020
Matt Newell
GBR, 2020
1986 CL3
USA, 2020
Ian MacLarty
AUS, 2016
These works would have been exhibited at the designxport Hamburg and feature elements, which can’t be experienced as we intended in the virtual space: Without touching them. With movement of the head, hands or the whole body, they break the boundarys of how we “normally” interact with games, but also address borders in dreamlike travels, flow or simply the next level with some deadly lava as a motivator.
PLAY20 – Creative Gaming Festival ist eine Veranstaltung der Initiative Creative Gaming e. V. und des jaf – Verein für medienpädagogische Praxis Hamburg e. V. in Kooperation mit spielbar.de, der Plattform der Bundeszentrale für politische Bildung/bpb zum Thema Computerspiele, Behörde für Schule und Berufsbildung Hamburg und dem JIZ – Jugendinformationszentrum Hamburg (BSB).
Unterstützt von der HAW Hamburg – Fakultät Design, Medien und Information mit dem Masterstudiengang Games, der BürgerStiftung Hamburg, designxport und Gamecity Hamburg
In Zusammenarbeit mit dem FUNDUS THEATER
Gesponsort von siebold/hamburg messebau GmbH